De impact van design op uw merk

Design associëren we snel met goede smaak. Een “designkeuken” heeft meer uitstraling en klasse dan een Ikea-keuken, en een goede “designer” maakt dat uw logo er beter uitziet dan een gemiddelde vormgever.

Tijdens de zoektocht naar de visuele identiteit van uw merk is het goed om u bewust te zijn van wat design is, maar vooral ook wat het niet is. Veel mensen verwarren namelijk design namelijk met “mooie dingen maken”. Dat laatste is echter kunst. Laten we eens naar de verschillen kijken.

Kunst

Kunst is dat wat primair gemaakt wordt met een esthetisch doel – om de wereld op een bepaalde manier fraaier te maken. Gelukkig zijn de meningen over wat fraai is verdeeld – anders zou het al snel een saaie boel worden. Hierin zit hem dan ook de crux als het gaat om kunst: omdat de kunst geen doel anders dan zichzelf dient is het lastig in te zetten als onderdeel van een merk.

Design

Design daarentegen betreft iets met een duidelijk doel. Design is namelijk een bewust proces om functie te verenigen met vorm. Hiermee is design het utilitaire zusje van de kunst: zolang het onderwerp zijn functie blijft behouden kan een designer zich veel vrijheid permitteren, maar zodra de grens van het nuttige overschreden wordt betreden we duidelijk de wereld van de kunst.

Als het gaat om uw merkidentiteit dan zal design een significante rol spelen in hoe u zich presenteert in de wereld. Elke manier waarop uw bedrijf naar buiten treedt is een uiting van het design van uw merk. De voor de hand liggende elementen zijn bijvoorbeeld uw logo en huisstijl… maar denk eens verder. Uw merk bestaat ook uit de kledingkeuze van uw medewerkers, hoe klanten telefonisch te woord worden gestaan en de verlichting van de entree van uw bedrijf.

Kortom: design omvat elke vorm van communicatie, zowel verbaal als non-verbaal.